Khamis, 15 Oktober 2009

BUNGA CENGKIH



Kononnya, disebuah negeri, raja dan sekalian rakyatnya malu untuk bercakap kerana mulut mereka tetap berbau busuk.

“Apakah wabak yang menyerang negeri ini?” tanya raja.

Apabila raja dihadap oleh pembesar dan rakyatnya, semuanya diam membisu. Mereka takut hendak bercakap kerana mulut mereka berbau busuk.

Pada suatu hari, di dalam taman larangan, puteri raja bersama dayang-dayangnya keluar bermain-main. Mereka juga diam tidak bercakap. Mulut mereka semuanya berbau busuk. Tiba-tiba seekor burung murai terbang dan hinggap di sepohon bunga. Murai itu berkicau dengan rancak. Ia seolah-olah sedang bercakap dengan tuan puteri. Puteri raja tetap membisu.

Murai itu berkicau lagi dan mematuk-matuk bunga yang ada di dahan tempat ia berpijak.

Akhirnya puteri raja pergi ke pokok bunga itu. Bunga kecil itu diambil dan dimakannya. Selang beberapa hari dia berbuat begitu, akhirnya bau busuk di mulutnya hilang. Mulutnya berbau wangi pula. Sejak hari itu, puteri raja seorang sahajalah yang tidak malu bercakap-cakap.

Raja pun bertanya akan rahsia puteri baginda itu. Perihal pokok bunga itu pun diceritakan oleh puteri baginda. Sejak itu, baginda memerintahkan rakyatnya menanam dan memakan bunga pokok itu.

Sejak itulah juga penyakit mulut berbau itu hilang. Semua rakyat terlalu gembira. Mereka boleh berkata-kata dan tidaklah diam lagi.

Raja memerintahkan rakyat menanam pokok itu. Akhirnya bunga itu menjadi hasil negeri. Bunga itu dikenali dengan nama bunga cengkih.
Pengajaran :
1. Jangan takut mencuba perkara baru.
2. Fikir selalu keajaiban ciptaan tuhan.
3. Komunikasi amat penting dalam perhubungan.
Adaptasi daripada Himpunan 366 Cerita Rakyat Malaysia. 2007. Othman Puteh dan Aripin Said. Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd.

43 ulasan:

  1. bley thn...i ske..

    BalasPadam
  2. i like too..

    BalasPadam
  3. sangat hodoh

    BalasPadam
  4. ni dari kaum ape ek??

    BalasPadam
  5. == cerita ini tak ada apa-apa balasan, terlalu pendek lar

    BalasPadam
  6. bunga nii memang ajaib...tak payah gosok gigi seminggu pun tak busuk kalau makan bunga cengkihh nii ... yekk

    BalasPadam
  7. saya sangat cerita ini

    BalasPadam
  8. SAYA SUKA CERITA NI

    BalasPadam
  9. saya boleh lah suka kerana mudah difahami

    BalasPadam
  10. hehehe.. bw here.. xpnh tau pn cerita ni.. thanks for the story :-)

    BalasPadam
  11. hahahh lawak,lucu,hebat,best semua ade kat citer nie terbaiklah !!!!!!!!!!!!!

    BalasPadam
  12. cerita ni x boleh buat lakonan sebb trlalu pendek . hurmm .

    BalasPadam
  13. cerita nya bgus tpi terlalu pendek

    BalasPadam
  14. cerita ni dari kaum ape ?

    BalasPadam
  15. sangat bermanfaat

    BalasPadam
  16. Balasan
    1. NEGERI JOHOR.

      Padam
    2. kaum negeri johor apa?

      Padam
  17. apa kaum?
    Saya nak buat folio,terima kasih~

    BalasPadam
  18. apa kaum?
    Saya nak buat folio,terima kasih~

    BalasPadam
  19. apa kaum?
    Saya nak buat folio,terima kasih~

    BalasPadam
  20. apa kaum?
    Saya nak buat folio,terima kasih

    BalasPadam
  21. cite ni memang terbaik

    BalasPadam
  22. Madafaka .

    BalasPadam
  23. terbaik...

    BalasPadam
  24. macam sial cite ni , bunga pon nak dicite

    BalasPadam
  25. Balasan

    1. manaf manaf tupe
      manaf manaf tupemanaf manaf tupemanaf manaf tupemanaf manaf tupemanaf manaf tupev

      Padam
    2. cite macam babi sial pukimak anjing .
      bpak kau x ajo ke ?
      bodo sial .

      Padam
  26. ni ambik dari buku himpunan 366 cerita rakyat ke?

    BalasPadam
  27. cerita yg cukup menarik sekali,,,saya suka...sukses...

    BalasPadam
  28. terimakasih gan infonya menarik jangan lupa mampir ke http://girimiharja.student.ipb.ac.id

    BalasPadam
  29. x tau nk suke ke x rase mcm biase2 je tapi bangus untok buat pengajaran

    BalasPadam
  30. boleh saya tahu cerita ini dari kaum apa?

    BalasPadam
  31. bodoh nyeee lahai kaw ni -..- kalaw tak suke dengan cerite rakyat macam ni , xpaya lah komen bebukan . ‘sial lah , kimak , ape sume tu' ishhh . xreti nak hormat -,-

    BalasPadam
  32. cerita ni dri kaum ap erk???
    kami nak buat folio , cikgu nak esok ! tl0ng pleasee !!!

    BalasPadam