Khamis, 15 Oktober 2009

BUNGA CENGKIH



Kononnya, disebuah negeri, raja dan sekalian rakyatnya malu untuk bercakap kerana mulut mereka tetap berbau busuk.

“Apakah wabak yang menyerang negeri ini?” tanya raja.

Apabila raja dihadap oleh pembesar dan rakyatnya, semuanya diam membisu. Mereka takut hendak bercakap kerana mulut mereka berbau busuk.

Pada suatu hari, di dalam taman larangan, puteri raja bersama dayang-dayangnya keluar bermain-main. Mereka juga diam tidak bercakap. Mulut mereka semuanya berbau busuk. Tiba-tiba seekor burung murai terbang dan hinggap di sepohon bunga. Murai itu berkicau dengan rancak. Ia seolah-olah sedang bercakap dengan tuan puteri. Puteri raja tetap membisu.

Murai itu berkicau lagi dan mematuk-matuk bunga yang ada di dahan tempat ia berpijak.

Akhirnya puteri raja pergi ke pokok bunga itu. Bunga kecil itu diambil dan dimakannya. Selang beberapa hari dia berbuat begitu, akhirnya bau busuk di mulutnya hilang. Mulutnya berbau wangi pula. Sejak hari itu, puteri raja seorang sahajalah yang tidak malu bercakap-cakap.

Raja pun bertanya akan rahsia puteri baginda itu. Perihal pokok bunga itu pun diceritakan oleh puteri baginda. Sejak itu, baginda memerintahkan rakyatnya menanam dan memakan bunga pokok itu.

Sejak itulah juga penyakit mulut berbau itu hilang. Semua rakyat terlalu gembira. Mereka boleh berkata-kata dan tidaklah diam lagi.

Raja memerintahkan rakyat menanam pokok itu. Akhirnya bunga itu menjadi hasil negeri. Bunga itu dikenali dengan nama bunga cengkih.
Pengajaran :
1. Jangan takut mencuba perkara baru.
2. Fikir selalu keajaiban ciptaan tuhan.
3. Komunikasi amat penting dalam perhubungan.
Adaptasi daripada Himpunan 366 Cerita Rakyat Malaysia. 2007. Othman Puteh dan Aripin Said. Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd.

54 ulasan:

  1. bley thn...i ske..

    BalasPadam
  2. ni dari kaum ape ek??

    BalasPadam
  3. == cerita ini tak ada apa-apa balasan, terlalu pendek lar

    BalasPadam
  4. bunga nii memang ajaib...tak payah gosok gigi seminggu pun tak busuk kalau makan bunga cengkihh nii ... yekk

    BalasPadam
  5. saya sangat cerita ini

    BalasPadam
  6. Balasan
    1. Saya tak suke cite ni..saya suke awak *winks*

      Padam
  7. saya boleh lah suka kerana mudah difahami

    BalasPadam
  8. hehehe.. bw here.. xpnh tau pn cerita ni.. thanks for the story :-)

    BalasPadam
  9. hahahh lawak,lucu,hebat,best semua ade kat citer nie terbaiklah !!!!!!!!!!!!!

    BalasPadam
  10. cerita ni x boleh buat lakonan sebb trlalu pendek . hurmm .

    BalasPadam
  11. cerita nya bgus tpi terlalu pendek

    BalasPadam
  12. cerita ni dari kaum ape ?

    BalasPadam
  13. sangat bermanfaat

    BalasPadam
  14. apa kaum?
    Saya nak buat folio,terima kasih~

    BalasPadam
  15. apa kaum?
    Saya nak buat folio,terima kasih~

    BalasPadam
  16. apa kaum?
    Saya nak buat folio,terima kasih~

    BalasPadam
  17. apa kaum?
    Saya nak buat folio,terima kasih

    BalasPadam
  18. cite ni memang terbaik

    BalasPadam
  19. macam sial cite ni , bunga pon nak dicite

    BalasPadam
  20. Balasan

    1. manaf manaf tupe
      manaf manaf tupemanaf manaf tupemanaf manaf tupemanaf manaf tupemanaf manaf tupev

      Padam
    2. cite macam babi sial pukimak anjing .
      bpak kau x ajo ke ?
      bodo sial .

      Padam
  21. ni ambik dari buku himpunan 366 cerita rakyat ke?

    BalasPadam
  22. cerita yg cukup menarik sekali,,,saya suka...sukses...

    BalasPadam
  23. terimakasih gan infonya menarik jangan lupa mampir ke http://girimiharja.student.ipb.ac.id

    BalasPadam
  24. x tau nk suke ke x rase mcm biase2 je tapi bangus untok buat pengajaran

    BalasPadam
  25. boleh saya tahu cerita ini dari kaum apa?

    BalasPadam
  26. bodoh nyeee lahai kaw ni -..- kalaw tak suke dengan cerite rakyat macam ni , xpaya lah komen bebukan . ‘sial lah , kimak , ape sume tu' ishhh . xreti nak hormat -,-

    BalasPadam
  27. cerita ni dri kaum ap erk???
    kami nak buat folio , cikgu nak esok ! tl0ng pleasee !!!

    BalasPadam
  28. uuhhhh .. Apsal pendek sangat cerita ni? Tak menarik langsung

    BalasPadam
  29. Nak tau cerita ni dari kaum mana carilah negeri mana yg hasil bumi dia penanaman cengkih..dptlah jawapannya..itu pun nak kena ajar ke..haha

    BalasPadam
  30. Assalamu alaikum wr wb,,senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman2 melalui room ini, sebelumnya dulu saya adalah seorang Pengusaha Butik yg Sukses, kini saya gulung tikar akibat di tipu teman sendiri, ditengah tagihan utang yg menumpuk, Suami pun meninggalkan saya, dan ditengah himpitan ekonomi seperti ini, saya coba buka internet untuk cari lowongan kerja, dan secara tdk sengaja sy liat situs pesugihan AKI SYEH MAULANA, awalnya saya ragu dan tidak percaya, tapi setelah saya lihat pembuktian video AKI ZYEH MAULANA Di Website/situnya Saya pun langsug hubungi beliau dan Semua petunjuk AKI saya ikuti dan hanya 3 hari, Alhamdulilah Ternyata benar benar terbukti dan 2Miliar yang saya minta benar benar ada di tangan saya, semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha, kata kata beliau yang selalu sy ingat setiap manusia bisa menjadi kaya, hanya saja terkadang mereka tidak tahu atau salah jalan. Banyak orang menganggap bahwa miskin dan kaya merupakan bagian dari takdir Tuhan. Takdir macam apa? Tuhan tidak akan memberikan takdir yang buruk terhadap kita, semua cobaan yang Tuhan berikan merupakan pembuktian seberapa kuat Anda bertahan di dalamnya. Tuhan tidak akan merubah nasib Anda jika Anda tidak berusaha untuk merubahnya. Dan satu hal yang perlu Anda ingat, “Jika Anda terlahir miskin itu bukan salah siapapun, namun jika Anda mati miskin itu merupakan salah Anda, saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui AKI ZYEH MAULANA saya Bisa sukses. Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, AKI ZYEH MAULANA Banyak Dikenal Oleh Kalangan Pejabat, Pengusaha Dan Artis Ternama Karna Beliau adalah guru spiritual terkenal di indonesia,jika anda ingin seperti saya silahkan Lihat No Tlp Aki Di website/internet »»>KLIK DISINI<««


    BalasPadam
  31. #PINOQQ#
    BANYAK BONUS DAN MUDAH MENANG 100%
    Keunggulan PINOQQ :
    - PROSES DEPO & WD MUDAH TANPA RIBET
    - PROSES DEPO & WD TERCEPAT
    - KARTU-KARTU BERKUALITAS DISAJIKAN
    - CS RAMAH & PROFESIOANAL SIAP MEMBANTU 24JAM
    - TIPS & TRIK SELALU DI INFOKAN KE SEMUA MEMBER HANYA DI SINI
    - SEMUA BANK ONLINE 24 JAM ( JIKA TIDAK ADA GANGGUAN )
    Nikmati juga HOT PROMO bersama kami:
    * BONUS TURNOVER 0.3% (DIBAGIKAN SETIAP 5 Hari 1x)
    * BONUS REFERRAL 15% (SEUMUR HIDUP)
    Tunggu apalagi bos ^^ Langsung daftar diri anda DI PINOQQ
    hubungi melalui LiveChat&WA DAN SIAP melayani 24 jam
    - WA : +855 969 787 541
    - LINE : pino_qq
    - TELEGRAM : +855969787541
    - LINK : WWW.PINO22(.)NET
    Salam Sukses & Hoki
    => DAFTARKAN SEKARANG JUGA <=

    BalasPadam
  32. M4SIH PERC4YA S1TUS LAIN BERI KEMEN4NGAN?
    JANGAN BU4NG MODAL DI S1TUS L4IN
    R4IH WD BESARNYA K4RTU SUPER BAGUS
    WA : +85569551795 / GESITPELANGI,ORG

    BalasPadam