Khamis, 15 Oktober 2009

HARIMAU GUNUNG LEDANG



Pada suatu masa, Gunung Ledang terlalu banyak didiami oleh harimau. Ketika harimau gunung itu turun, banyaklah binatang ternakan dibahamnya.

Pada suatu hari, harimau itu turun beramai-ramai dari gunung itu. Sekawan kerbau yang dijaga oleh seorang budak habis dibaham oleh mereka. Orang kaya tuan punya kerbau itu sangat marah.

“Kamu lalai dan tidak menjaga kerbau aku. Kamu mesti ganti semua kerbau yang telah dibaham itu,” kata orang kaya itu dengan marah.

Budak itu sangat susah hati. Sudahlah hidupnya tidak ada tempat berlindung, kini malang pula menimpa. Dia bermenung dibawah sepohon pokok.

“Jangan susah hati. Ambil getah ini dan sapukan kepada mulut harimau itu nanti,” kata seorang tua yang menjelma tiba-tiba.

Budak itu bertekad. Harimau dari gunung itu mesti diajar. Dia mengambil upah menjaga sekawan kerbau kepunyaan seorang kaya yang lain. Sampai ketikanya, seekor harimau yang besar datang. Budak itu dengan berani pergi kepada harimau itu.

“Kamu pencuri bedebah mesti diajar!” kata budak itu dengan berani. Harimau yang besar itu tergamam. Dia memikirkan budak itu lebih kuat daripadanya.

Budak itu menyapukan getah pada mulut harimau. Apabila getah itu kering, harimau tidak boleh membuka mulutnya. Kuku harimau itu juga disapu getah. Ia tidak dapat mengeluarkan kukunya.

Budak itu juga mengikat kaki harimau. Apabila getah itu kering, harimau tidak boleh membuka mulutnya. Kuku harimau itu juga disapu getah. Ia tidak dapat mengeluarkan kukunya.

Budak itu juga mengikat kaki harimau. Hari telah malam, dia memanggil semua orang kampung datang. Orang kampung sangat hairan melihat keberanian budak itu.
Budak itu berkata kepada harimau yang sudah terbaring tidak bergerak, “Mulai malam ini, kamu jangan ambil binatang peliharaan orang kampung.”

Harimau itu dibiarkan di situ sehingga tengah hari esoknya. Apabila matahari memancar, getah itu pun cair. Harimau melarikan diri kerana ketakutan. Sejak itu tiada lagi harimau datang membaham binatang ternakan di kawasan itu.

Pengajaran :

1. Jangan menganiaya orang lain.

2. Usaha tangga kejayaan.

3. Jangan mudah putus asa.


Adaptasi daripada Himpunan 366 Cerita Rakyat Malaysia. 2007. Othman Puteh dan Aripin Said. Utusan Publication & Distributors Sdn. Bhd.

31 ulasan:

  1. ghimau skolah

    BalasPadam
  2. getah bisa mencair yha??

    BalasPadam
  3. cerita menarik

    BalasPadam
  4. menariklah.....boleh tahan

    BalasPadam
  5. cerita ini memang menarik ......

    BalasPadam
  6. cerita nie mmng mnrk perhatian org...ha.ha.ha.ha.ha

    BalasPadam
    Balasan
    1. mcm gan org gila je cerita niie ang leh kata menarik perhatian org konon..e.e.e.e.e.

      Padam
    2. woiiiii x reti nak comen yang murni2 ka

      Padam
  7. terima kasih , ku ucapkan padamu ~ atas CERITA yang diberi padaku ~ terima kasih , ku ucapkan padamu ~ dengan aman MENGCOPY selalu ~ du du du du du du du du du du du ~

    TERIMA KASIH

    BalasPadam
  8. terbaik cerita niii kan




    BalasPadam
  9. macam mana dia sapu.tak kena baham ke

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak la tu

      Padam
    2. Cerita rakyat tak payah fikir masuk akal ke tak . kita memang tak payah cari logiknya . Cerita dongeng lh katakan .

      Padam
  10. Cerita nie memang terbaek!!

    BalasPadam
  11. cerita yang bagus

    BalasPadam
  12. cerita yang saya suka ialah bangau yang kurus,harimau gunung ledang dan beruk tungal

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya ialah aliff

      Padam
  13. adik saya wannoob

    BalasPadam
  14. adik saya memang noob sa

    BalasPadam
  15. best lah cite niii....

    BalasPadam
  16. 000000 baguz jg ceritanya

    BalasPadam
  17. kalau test cara ni kat buaya bleh ka ??? Hehehhehhe.....

    BalasPadam
  18. terimakasih gan infonya menarik jangan lupa mampir ke http://girimiharja.student.ipb.ac.id

    BalasPadam
  19. Cerita ini menolong saya menghabiskan projek saya.Terima kasih banyak2

    BalasPadam
  20. bole buat kerja sivik

    BalasPadam
  21. Cerita ni kaum apa?

    BalasPadam
  22. Gunung ledang di malaysialah..lgi nak tak tanya kaum ape? Aneh kamu ni..
    -AR-

    BalasPadam
  23. Assalamu alaikum wr wb,,senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman2 melalui room ini, sebelumnya dulu saya adalah seorang Pengusaha Butik yg Sukses, kini saya gulung tikar akibat di tipu teman sendiri, ditengah tagihan utang yg menumpuk, Suami pun meninggalkan saya, dan ditengah himpitan ekonomi seperti ini, saya coba buka internet untuk cari lowongan kerja, dan secara tdk sengaja sy liat situs pesugihan AKI SYEH MAULANA, awalnya saya ragu dan tidak percaya, tapi setelah saya lihat pembuktian video AKI ZYEH MAULANA Di Website/situnya Saya pun langsug hubungi beliau dan Semua petunjuk AKI saya ikuti dan hanya 3 hari, Alhamdulilah Ternyata benar benar terbukti dan 2Miliar yang saya minta benar benar ada di tangan saya, semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha, kata kata beliau yang selalu sy ingat setiap manusia bisa menjadi kaya, hanya saja terkadang mereka tidak tahu atau salah jalan. Banyak orang menganggap bahwa miskin dan kaya merupakan bagian dari takdir Tuhan. Takdir macam apa? Tuhan tidak akan memberikan takdir yang buruk terhadap kita, semua cobaan yang Tuhan berikan merupakan pembuktian seberapa kuat Anda bertahan di dalamnya. Tuhan tidak akan merubah nasib Anda jika Anda tidak berusaha untuk merubahnya. Dan satu hal yang perlu Anda ingat, “Jika Anda terlahir miskin itu bukan salah siapapun, namun jika Anda mati miskin itu merupakan salah Anda, saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui AKI ZYEH MAULANA saya Bisa sukses. Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, AKI ZYEH MAULANA Banyak Dikenal Oleh Kalangan Pejabat, Pengusaha Dan Artis Ternama Karna Beliau adalah guru spiritual terkenal di indonesia,jika anda ingin seperti saya silahkan Lihat No Tlp Aki Di website/internet »»>KLIK DISINI<««


    BalasPadam